Deze bladzijde weergeven in het: Frans Nederlands
  ZOEKEN

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
Zoeken van A tot Z
Professionelen > Publicaties > Persberichten & Mededelingen > 5 handige tips van het FAVV voor een BBQ in alle voedselveiligheid
Persbericht (20/07/2022) Volg ons op Twitter Volg ons op Facebook LinkedIn


5 handige tips van het FAVV voor een BBQ in alle voedselveiligheid

 

We genieten allemaal wel eens van een heerlijke barbecue. Van zodra het weerbericht aankondigt dat het kwik boven 30 graden Celsius stijgt, haalt elke Belg het BBQ-toestel boven en worden vrienden en familie uitgenodigd om samen te smullen van heerlijke grillades en salades. Met de juiste voorzorgsmaatregelen voorkom je dat het gezellig tafelen onaangenaam afloopt. Zomerse temperaturen zijn namelijk ideaal voor de ontwikkeling van allerlei micro-organismen.

Het FAVV geeft daarom 5 tips voor een geslaagde en vooral voedselveilige BBQ!

Onze tips worden ook uitgelegd in deze video.


Tip 1 – Hou het rooster in de vlammen voor een volledige reiniging


Het spreekt voor zich dat een BBQ-toestel steeds proper moet zijn voor je het gebruikt. Was het rooster grondig af en plaats het nadien enkele minuten in de vlammen. Op die manier kunnen de overige vetresten en/of verkoold vlees verwijderd worden. Deze laatste kunnen leiden tot de vorming van kankerverwekkende PAK’s (polyaromatische koolwaterstoffen).

Droog het rooster daarna zorgvuldig af met een microvezeldoek.

We raden aan om gezuiverde houtskool te gebruiken (dit staat aangegeven op de verpakking). Vermijd in elk geval vuil, behandeld, geverfd of harshoudend hout.

Tip 2 – Scheid rauwe voeding van reeds gebakken gerechtjes

Het is niet altijd makkelijk om te weten wat je moet doen met eten dat je nog gaat roosteren en gerechtjes die net van de barbecue komen. Het antwoord is echter eenvoudig:  houd beide soorten van elkaar gescheiden!

We vatten het even voor je samen:

  • Was steeds je handen, zowel voor als tijdens het barbecueën. Zorg ook voor propere messen en was ze tussendoor af. Een plank waar je groenten op snijdt kan je niet gebruiken voor het snijden van vlees en vis.
  • Gebruik afzonderlijke schotels en zorg ervoor dat rauwe levensmiddelen niet in contact komen met ander eten dat je wilt serveren, zoals slaatjes of brood.
  • Leg gebakken gerechten nooit op een schotel die je ook voor rauw vlees of vis hebt gebruikt.
  • Sausjes en marinades die in contact zijn gekomen met rauw vlees of vis, mag je niet nog eens gebruiken voor gare gerechten, dat is een belangrijke regel.

Tip 3 – Bak het eten langzaam gaar

Barbecueën staat gelijk aan geduld hebben. Begin pas te bakken wanneer de houtskool roodgloeiend is en bedekt is met een wit dun aslaagje. Op die manier voorkom je dat er vlammen ontstaan. Wanneer vlees in contact komt met vlammen kunnen toxische stoffen, PAK’s, gevormd worden. Deze polyaromatische koolwaterstoffen zijn kankerverwekkend en ontstaan bij het bereiden van voeding die rechtstreeks in contact komt met verbrandingsproducten, zoals rook.

Onthoud vooral deze 3 zaken:

  • je grill moet minstens 10 cm boven de kolen geplaatst zijn;
  • er mogen geen vlammen ontstaan;
  • vermijd dat er vet op de kolen valt, druipend vet doet de vlammen weer aanwakkeren (en dit zorgt dan weer voor de productie van PAK's).

Gaat het vuur sneller uit dan verwacht? Steek de BBQ opnieuw aan, maar haal het rooster weg tot de houtskool mooi grijs is.

Tip 4 – Haal elk type voeding uit de koelkast op het gepaste moment

Bewaar je vlees, vis of vegetarische alternatieven in de koelkast tot het moment dat je ze gaat grillen.

Als je ingevroren vlees, vis of groenten wilt klaarmaken, ontdooi je deze in de koelkast. Voor een snelle ontdooiing kan de microgolfoven de oplossing zijn. Bewaar eten nooit op kamertemperatuur, dit zorgt voor de ontwikkeling van bacteriën.

Eens het vlees, vis of de vegetarische alternatieven klaar zijn, wacht je best niet te lang om ze op te eten. Haal ook pas dan je side dishes, groenten en sauzen uit de koelkast!

Tip 5 – Hou rekening met de bewaartijd van restjes

 

Alles begint met één gouden regel: laat overschotjes na de maaltijd niet lang op tafel staan. Bij voorkeur plaats je ze onmiddellijk in de koelkast (wacht tot het eten niet meer dampt) in afgesloten doosjes en op de juiste temperatuur (tussen de 1 en 4°C). Bij twijfel gooi je restjes beter weg om geen enkel risico te lopen.

De bewaartijd van restjes hangt af van het type voeding:

  • Bereide groenten kun je makkelijk drie tot vier dagen bewaren.
  • Bereide vis blijft twee dagen goed in een afgesloten doos.
  • Bereide vleeswaren die goed verpakt zijn, blijven meestal twee tot drie dagen goed in een afgesloten doos.
  • Eten in conservenblikken kan je ook bewaren op voorwaarde dat je ze in een propere opbergdoos bewaart en niet het blik in de koelkast plaatst.

Opgelet: voeding die al eens werd ontdooid kan niet opnieuw worden ingevroren! Deze levensmiddelen zullen meer bacteriën bevatten die zich opnieuw beginnen ontwikkelen wanneer de voeding wordt ontdooid.


  Contactpersoon voor de pers:
Hélène Bonte
helene.bonte@favv.be
Tel.: 0478 50 59 31
Onze missie is ervoor zorgen dat alle actoren van de keten aan de consument en aan elkaar een optimale zekerheid geven dat levensmiddelen, dieren, planten en producten die ze consumeren, houden of gebruiken, betrouwbaar, veilig en beschermd zijn, nu en in de toekomst.

Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 20.07.2022    |   Naar boven
Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Ons cookiebeleid   |   Toegankelijkheidsverklaring   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA - Alle rechten voorbehouden   |   Extranet