Professionelen > Publicaties > Persberichten & Mededelingen > Onderzoek van het FAVV bij het bedrijf Milcobel ...
Persbericht (02/05/2022) Volg ons op Twitter Volg ons op Facebook LinkedIn

Onderzoek van het FAVV bij het bedrijf Milcobel te Moorslede: Om de consument te beschermen eist het FAVV een terugroeping van meerdere producten geproduceerd bij Milcobel.

Het FAVV voert een uitgebreid onderzoek bij Milcobel te Moorslede (provincie West-Vlaanderen) dat verschillende soorten kazen produceert. Op basis van de meest recente elementen uit dit onderzoek worden een reeks producten teruggeroepen bij de consumenten wegens de mogelijke aanwezigheid van Listeria.

Alle producten die worden teruggeroepen door Milcobel zijn te raadplegen op de website van Milcobel. Voor meer informatie over de teruggeroepen producten kunnen consumenten contact opnemen met de klantendienst van Milcobel via +32 50 65 59 03.

Het FAVV stelde tijdens zijn onderzoek enkele problemen vast binnen de productie van Milcobel en eist daarom dat het bedrijf overgaat tot het volledig en nauwkeurig informeren van consumenten over de producten die mogelijk een risico vormen. Het FAVV verwacht van Milcobel dat het zo snel mogelijk alle betrokken producten identificeert en de consument blijft informeren. Het FAVV zal erop toezien dat het bedrijf haar verantwoordelijkheden neemt om de consumenten te beschermen en te informeren.

Het FAVV roept de retailbedrijven ook op om zo snel mogelijk de betrokken kazen uit de rekken te halen.

Consumenten die een teruggeroepen product in huis hebben, mogen dit product niet consumeren en brengen het terug naar het verkooppunt. Het FAVV heeft op dit moment geen indicaties dat consumenten ziek zijn geworden door de Listeria-besmetting bij Milcobel.

Het bedrijf voert de nodige acties uit om de Listeria-besmetting op te lossen. Op dit moment vindt er geen productie plaats. De gestockeerde producten mogen niet worden uitgeleverd. Het FAVV volgt alle stappen, die het bedrijf onderneemt om terug op een voedselveilige manier te produceren, nauwgezet op.

Wat is Listeria en kan je er ziek van worden?

Listeria monocytogenes is een bacterie die van nature in het milieu voorkomt (in de bodem, vegetatie, kuilvoeder, fecale materie, afval-/rioolwater, water en de productieomgeving van levensmiddelen). Listeria monocytogenes kan daarom ook terechtkomen in onze voeding. Hiervan kan je dan ziek worden.

De ziekte die je kan ontwikkelen na een Listeriabesmetting is Listeriose. De mogelijke symptomen hiervan zijn koorts, hoofdpijn, diarree en spierpijn. In sommige gevallen kan het tot 8 weken duren vooraleer er symptomen merkbaar worden. Als je deze symptomen vertoont, raadpleeg je best de huisarts. Zwangere vrouwen moeten extra aandacht schenken aan deze symptomen, net als mensen met een verminderde weerstand (vb. kankerpatiënten), ouderen en kinderen.

Meer informatie over Listeria is te vinden op de website van FAVV.

Hélène Bonte
helene.bonte@favv.be