Deze bladzijde weergeven in het : Frans Nederlands
 
  ZOEKEN
 

Zoeken van A tot Z

Meldpunt
0800 13 550

Startpagina Consumenten > Dagelijks leven > Andere > Autocontrole met een glimlach

CONSUMENTEN
Meldpunt Productterugroepingen Waarschuwingen Onze voeding Dagelijks leven Wat doet het FAVV voor de consumenten ? Incidenten voedselveiligheid Publicaties Video's Over het FAVV Praktisch   - Werkaanbiedingen
  - Nuttige links
COMITES
Auditcomité Raadgevend Comité Wetenschappelijk Comité
PROFESSIONELEN
Autocontrole met een glimlach Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 12.05.2015


Bij de publicatie van de inspectieresultaten behalen bedrijven die een ”Smiley” of een gecertificeerd autocontrolesysteem hebben de score “uitstekend”. En misschien heb je de groene Smiley-sticker al wel ergens in een restaurant, bij een slager of in een rusthuis zien hangen. Maar wat betekent die Smiley nu eigenlijk? En wat is autocontrole?


Horeca als pionier

De Smiley bestaat al een tijdje: in 2008 werd dit systeem ingevoerd voor bedrijven in de Horeca-sector en de sector grootkeukens. Het werd in 2013 uitgebreid naar alle sectoren die levensmiddelen rechtstreeks aan de consument leveren (B2C): horeca, frituren, detailhandel, slagerijen, bakkers, viswinkels, rechtstreekse verkoop op de hoeve, schoolkeukens, kinderdagverblijven, ziekenhuiskeukens,...
Elke Smiley draagt een uniek identificatienummer en is 3 jaar geldig.


Autocontrole

Natuurlijk krijgt een bedrijf de Smiley niet zomaar! Wie een Smiley wil, moet om te beginnen in zijn bedrijf een degelijk systeem van autocontrole hebben. Autocontrole (of zelfcontrole) is het geheel van de maatregelen die bedrijven moeten nemen om de voedselveiligheid van de producten die ze aan de consument aanbieden te garanderen. Het hebben van zo’n autocontrolesysteem is al sinds 2005 bij wet verplicht voor alle operatoren van de voedselketen.
Bedrijven moeten dus voortdurend zichzelf controleren op het vlak van onder meer hygiëne, respect voor de vereiste temperaturen, bewaartijden, en dit in alle stadia van de productie, de verwerking en de verkoop. Ze moeten bovendien weten waar hun producten (of de grondstoffen) vandaan komen. Dit is de zogenaamde traceerbaarheid.
Ze moeten ook onmiddellijk het FAVV inlichten wanneer ze denken dat een product, dat ze ingevoerd, geproduceerd, geteeld, gekweekt, bewerkt, gefabriceerd of verhandeld hebben, schadelijk kan zijn voor de gezondheid van mens, dier of plant. Dit heet de meldingsplicht.
De beroepsorganisaties hebben gidsen uitgewerkt om de bedrijven te helpen op een eenvoudige manier een autocontrolesysteem te installeren. Deze gidsen kunnen gratis worden gedownload van onze website.


Auditeren en certificeren

Als een bedrijf een Smiley wil, moet zijn autocontrolesysteem nog aan een aantal bijkomende voorwaarden voldoen:

  • het moet zijn ingevoerd op grond van een specifieke autocontrolegids;
  • het moet met gunstig gevolg zijn doorgelicht (geauditeerd) door een voor de betreffende sector erkende certificeringsinstelling / keuringsinstelling (OCI). Bedrijven kunnen er ook voor kiezen hun autocontrolesysteem door het FAVV te laten doorlichten, maar komen dan niet in aanmerking voor de Smiley.



Iedereen wint erbij!

Een autocontrolesysteem hebben is wettelijk verplicht, het laten doorlichten en certificeren ervan niet. Maar zowel de consument als het bedrijf zelf halen er voordeel uit.
Als consument kan je er zeker van zijn dat een bedrijf dat een Smiley heeft de hygiëneregels correct toepast.
Het bedrijf zelf toont aan dat het de risico’s inzake voedselveiligheid onder controle heeft en zal daarom minder frequent gecontroleerd worden door het FAVV. Het krijgt daar bovenop nog een korting van 75 % op de bijdrage die het jaarlijks aan het FAVV moet betalen.
Betekent dit nu dat je een restaurant, bakker, slager of een andere zaak zonder Smiley niet kan vertrouwen? Nee hoor, zo werkt het nu ook weer niet maar de Smiley geeft wel de garantie dat er met meer aandacht naar deze aspecten wordt gekeken.


Wie heeft er een Smiley?


Naar een artikel in Nieuwsbrief FAVV Nr.61, pagina 10


Onze missie is ervoor zorgen dat alle actoren van de keten aan de consument en aan elkaar een optimale zekerheid geven dat levensmiddelen, dieren, planten en producten die ze consumeren, houden of gebruiken, betrouwbaar, veilig en beschermd zijn, nu en in de toekomst..

Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA. Alle rechten voorbehouden.   |   Extranet