Professionelen > Publicaties > Persberichten & Mededelingen > Het FAVV informeert en vraagt aan de ouders die ...
Persbericht (01/02/2019) Volg ons op TwitterVolg ons op Facebook

Het FAVV informeert en vraagt aan de ouders die zuigelingenvoeding van de merken Modilac en Picot AR, verkocht in Frankrijk en online, om deze niet meer te laten consumeren door hun kind

Het FAVV werd op de hoogte gebracht van twee zieke baby’s in België. Deze baby’s hadden onder andere zuigelingenvoeding -aangekocht in Frankrijk - van het merk Modilac geconsumeerd enkele uren voor de symptomen.

Via ons onderzoek is gebleken dat, de consumptie van de zuigelingenvoeding van Modilac aan de oorzaak van één van de 2 zieke baby’s. Op 24 januari werden er in Frankrijk verschillende producten voor babyvoeding van de merken Modilac en Picot AR teruggeroepen die mogelijk besmet zijn met de bacterie Salmonella poona. Deze producten werden verkocht op de Franse markt, in België zijn de betrokken producten nooit in de handel geweest. De producten in kwestie werden in Frankrijk verkocht via apotheken, verschillende liefdadigheidsinstellingen en via websites (verkoop online).

Het Voedselagentschap wil uit voorzorg de Belgische consumenten informeren over de betrokken producten die in Frankrijk werden teruggeroepen, in geval van online aankoop of aangekocht in Frankrijk (bron: DG de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des fraudes).

Beschrijving betrokken producten:

MODILAC EXPERT RIZ 1er âge
MODILAC EXPERT RIZ AR 1er âge
MODILAC EXPERT RIZ AR 2ème AGE
MODILAC EXPERT RIZ 2ème AGE
MODILAC EXPERT RIZ CROISSANCE
MODILAC EXPERT PREMA
PREMODILAC EXPERT
MODILAC EXPERT SL
MODILAC EXPERT HA
MODILAC EXPERT TRANSIT +
MODILAC EXPERT AR 1er AGE
MODILAC EXPERT AR 2eme AGE
MODILAC - MON PREMIER DESSERT SANS-LAIT CACAO
MODILAC - MON PREMIER DESSERT SANS-LAIT CARAMEL
MODILAC - MON PREMIER DESSERT SANS-LAIT VANILLE
MODILAC - MON PREMIER DESSERT SANS-LAIT BANANE
MODILAC 1er AGE
MODILAC 2ème AGE
PICOT AR

Meer info over de betrokken producten:

Het FAVV vraagt aan de ouders die deze producten aangekocht hebben in Frankrijk of online, om deze niet meer te gebruiken. Wanneer uw kind één van deze producten geconsumeerd heeft gelieve zo snel mogelijk uw huisarts te contacteren. De symptomen vaneen voedsel(toxi)-infectie zijn: diarree, eventueel gepaard met braken, hoofdpijn, koorts en buikpijn.

Het FAVV heeft contact opgenomen met de Franse gezondheidsautoriteiten en de betrokken overheidsinstellingenzodat we de situatie samen nauwgezet kunnen opvolgen.

Het FAVV communiceert actief over productterugroepingen via de nationale pers, zijn eigen website, newsletters en de sociale media. Dit zijn productterugroepingen waarbij het product op de Belgische markt verkocht wordt.

Het FAVV insisteert vaak op het feit dat consumenten zich ervan bewust moeten zijn dat online aankopen in het buitenland niet altijd veilig zijn.
(bijvoorbeeld: Een niet conform product dat wordt geproduceerd in een derde land en dat onmiddellijk geleverd wordt aan de consument).
Voor producten die in het buitenland worden aangekocht, zowel in winkels als via buitenlandse websites (online verkoop) raden wij de consument aan zich te informeren over eventuele risico’s. http://www.afsca.be/nuttigelinks/voedselagentschappeneuropa.asp

Voor meer informatie kan de consument het meldpunt van het FAVV contacteren vanaf maandag tem vrijdag, via meldpunt@favv.be of telefonisch via 0800/13.550 tussen 9u en 12u.

Liesbeth Van de Voorde
liesbeth.vandevoorde@favv.be
Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 01.02.2019    |   Naar boven
Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA - Alle rechten voorbehouden   |   Extranet